پدبدارشناسی ادبیات از منظر دوفرن

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده ابراهیم لطفی فروشانی
  • استاد راهنما مسعود علیا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

موضوع این رساله پدیدارشناسی ادبیات از نگاه فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی میکل دوفرن است. رساله از چهار فصل تشکیل شده است: فصل اول به تبیین کلیات زیبایی شناسیِ پدیدارشناختی دوفرن می پردازد. در این فصل، مفاهیم کلیدی زیبایی شناسی دوفرن یعنی ابژه زیبایی شناختی و نسبت آن با اثر هنری و ادراک زیبایی شناختی تبیین می شود. اثر هنری در مواجهه ی با ناظر خود با توجه به امرحسی ای که درون خود دارد، تبدیل به ابژه زیبایی شناختی شده، موجب تجربه ی زیبایی شناختی ما می شود. فصل دوم، پدیدارشناسی ادبیات داستانی از نگاه دوفرن را تبیین می کند. در این فصل می بینیم که امر حسّی در ابژ? ادبی داستان، به دلیل اینکه در تخیل ساخته می شود و بدنی و زنده نیست، در درجه ای پایین تر نسبت به سایر هنرها قرار دارد. با این همه، دوفرن ادبیات داستانی را کنار نمی گذارد و به عنوان هنری ویژه به آن نگاه می کند. فصل سوم به پدیدارشناسی شعر می پردازد. امر حسی در شعر برخلاف ادبیات داستانی، در درجه ای پایین تر قرار ندارد. در این جا با توجه به اینکه شعر آهنگین بوده و موسیقی ایجاد می کند، بدن انسان نیز واکنش نشان می دهد و امر حسی را به صورت تمام و کمال ادراک می کند. از آنجایی که موسیقی شعر با واژگان درست شده است، معنای آن با فاصله و درنگ ادراک می شود. فصل چهارم به رویکرد پدیدارشناختی نسبت به نقد ادبی می پردازد. در نگاه دوفرن برترین نوع نقد آن است که به روشن سازیِ متن بپردازد. این رویکرد به این نحو انجام می پذیرد که منتقد تجرب? خود از متنی مشخص را ارائه می کند. از نظر دوفرن این شیوه با توجه به اینکه چیزی به متن نمی افزاید نسبت به دیگر رویکردهای نقد ادبی ارجحیت دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تبارشناسی پژوهش‌های ادبیات کودکان از منظر روش‌شناختی

    ردپای پژوهش­هایی با موضوع ادبیات کودکان و نوجوانان را در رشته­های متنوعی می‌­توان یافت. طبیعی است که هر یک از این پژوهش­ها با توجه به پرسش‌ها و رشته‌های مرتبط با خود، از روش­شناسی­ها و روی‌کردهای گوناگونی بهره جسته­اند. در پژوهش حاضر برای ارائه‌ی ترسیم شناختی کلی از وضعیت روش­های پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، 164 پایان‌نامه در حوزه­ی یادشده شناسایی و با تکمیل مشخصات ک...

متن کامل

داستان دقوقی از منظر ادبیات شگرف

ادبیات وهمناک یکی از انواع ادبی است که اگر در آثار ادبی فارسی، جستجو شود، نمونه‌هایی عالی از این نوع ادبی و زیرشاخه‌های آن یافت‌می‌شود. از جمله ویژگی‌های بارز داستان‌های وهمناک، وجود رویداد‌هایی خارق‌العاده در آن‌هاست که خواننده در واقعی یا غیرواقعی بودن آن‌ها دچار تردید می‌شود. داستان دقوقی که در دفتر سوم مثنوی آمده، یکی از داستان-هایی است که بسیاری از مؤلفه‌های ادبیات وهمناک در آن وجود دارد. ...

متن کامل

شاهدبازی در ادبیات عرفانی از منظر روان‌شناسی

با گسترش عرفان و تصوف در ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی و به تبع آن، نوشته شدن متون عرفانی، رهروان و بزرگان این طریقت به دلیل ابراز پاره‌ای اندیشه‌های خاص نکوهش شدند. یکی از مهم‌ترین این اندیشه‌ها شاهدبازی است که همواره موجب سرگردانی خوانندگان متون صوفیه شده است. از سویی، متون علم‌الرّجال و آثار به‌جای‌مانده از خود ایشان، گواهی آشکاری است بر این مدعا که آنان از جمله بزرگانی بوده‌اند که در مراحل ...

متن کامل

مروری بر ادبیات اکولوژی منظر

واژۀ اکولوژیبه مفهوم ساده به معنای مطالعۀ روابط متقابل بین موجودات زنده و محیط زندگی آن‌هاست. اکوسیستم، مجموعۀ موجودات زنده و محیط پیرامون‌ آن‌ها در یک ناحیه معین است که با روابط و تأثیر متقابل به ساختن و مبادلۀ مواد غذایی و انرژی مشغول هستند. دانش مطالعۀ اکوسیستم‌ها را اکولوژی می‌نامند. به دلیل دامنۀ بسیار وسیع اکولوژی، این علم به‌عنوان یک دانش چند رشته‌ای موردتوجه قرار می‌گیرد و با توجه به هم...

متن کامل

ژرار دو نروال و سفر از منظر ادبیات

ژ رار دو نروال، از نویسندکان بزرگ نیمهء اول قرن نوزدهم فرانسه، با انتشار مسافرت به شرق (1851) بدعتی در انواع ادبی این قرن به وجود آورد. در عصر وی سفر در ادبیات چهرهء تازه ای به خود گرفته و أثار چندی نیز در این زمینه منتشر شده بود. امانروال، که تحت تأثیر نویسندگان آلمانی و انگلیسی بود و آثار متعددی در ارتباط با سیر و سیاحت نویسندگان مطالعه کرده بود، در صدد برآمد تا سفرنامه نویسی محض را از حالت ی...

متن کامل

زبان و ادبیات فارسی از منظر چهار شاعر بزرگ عراق

ارتباط تاریخی ایرانیان و اعراب، چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، بر اهل تحقیق پوشیده نیست. جریان تأثیر وتاثّر متقابل این دو ملّت، عمری به درازای این ارتباط و جنبه‌های گوناگون آن دارد. ادبیات تطبیقی در صدد کشف و توصیف و تحلیل چنین ارتباطاتی است. زبان و ادبیات فارسی و مفاخر آن، همواره، منشاء تاثیرگذاری در ادب عربی بوده و از جایگاه بس بلندی نزد اعراب، به ویژه، اندیشمندان و ادبای بزرگ آن‌ها برخوردار ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023